SEKRET, choc nie dla ekonomistow.

avatar użytkownika Tymczasowy

Wspolnie cierpimy patrzac jak od wielu juz miesiecy byle lachudra z Brukseli czy sprzedawczyk mieszkajacy w Polsce groza Polsce karami finansowymi. Sprawa kopalni Turow jest tego dobitnym przykladem. Codziennie jakis  brukselski palant obcesowo poucza i grozi. Polski rzad zachowuje sie po dzentelmensku, jak ludzie dobrze wychowani.  Proby wywolania nerwowych reakcji naszego rzadu nie przynosza zamierzonego skutku. Dlaczego tak jest?

Jednym ze zrodel spokoju nszych jest  relatywnie  niski poziom zadluzenia kraju. To po czesci efekt szoku wywolanego przez splacanie, niewielkiego w koncu, dlugo "gierkowskiego". Polskim ekonomistom, bez wzgledu na barwy poltyczne, weszla w krew niechec do zadluzania. Oto poziom zadluzenia roznych krajow w relacji do GDP (PKB) w 2021 r.: Japonia- 237%, Grecja - 174%, Wlochy -133%, Portugalia- 119%, USA- 106%, Belgia- 99%, Francja- 99%, Hiszpania- 95%, Kanada- 88%, UK- 85%, Austria- 71%, Chorwacja- 70%, Wegry- 66%, Slovenia- 65%, Irlandia- 62%, Finlandia- 59%, Niemcy- 56% i Holandia- 52%. 

                                               POLSKA - 47%.

Jest wiec pewien margines swobody, czyli resory.  Doceniaja to glowne agencje ratingowe: Standard&Poor's, Moody's i Fitch. Wedlug nich wiarygodnosc Polski (strong capacity to pay) znajduje sie na poziomie "upper middle grade", (poziom wyzsza srednia), co pozwala sprzedawac od reki obligacje.

Co wiecej, zadluzanie sie krajow w warunkacj pandemii jest normalnoscia; te ze strefy euro maja deficyt budzetowy powyzej 3% PKB. Nie ma wiec atmosfery rozdzierania szat wobec  zwiekszonego zaciagania dlugow.

Nie mam zamiaru nie zauwazc slonia w pokoju, czyli limitu umieszczonego w polskiej Konstytucji. W Rozdziale X "Finanse publiczne", Art. 216, punkt 5 czytamy: "Nie wolno zaciagac pozyczek lub udzielac gwarancji i poreczen finansowych, w nastepstwie ktorych panstwowy dlug publiczny przekroczy 3/5 wartosci rocznego produktu krajowego brutto". Czyli

                             KONSTYTUCYJNY LIMIT ZADLUZENIA POLSKI WYNOSI 60%.

 Mozna powiedziec nawet wiecej, nie nalezy przeprowadzac operacji odejmowania 47% od 60%, co by nakazywal zdrowy rozsadek. Swoboda jest wieksza, ten dystans jest bowiem rozciagliwy. Umozliwia to ostatnie zdanie cytowanego wyzej punktu 5 Art.216 polskiej Konstytucji. Brzmi on tak: "Sposob obliczania wartosci rocznego produktu krajowego brutto oraz panstwowego publicznego okresla ustawa". Krotko mowiac, definiowanie dlugu jest elastyczne, co oznacza przede wszystkim, ze mozna z niego wyrzucic niektore elementy. Tak wiec panstwo polskie moze sie zadluzac nie powiekszajac wielkosci ogolnego zadluzenia. Czyni to porzez pozyczki zaciagane przez Polski Fundusz Rozwoju i Bank Gospodarstwa Krajowego, ktore dzieki  reklasyfikacji, nie sa brane pod uwage w obliczeniach.

To jeszcze nie wszystko, w warunkach covidowych zmienil sie sposob przeciwdzialania kryzysowi gospodarczemu. O ile kryzysowi 2008 r. zaradzano dyscyplina budzetowa, co oznaczalo zaciskanie pasa, to teraz zgodnie uznano, ze nalezy pompowac pieniadze do gospodarki. A, ze wszyscy sa zadluzeni, to jasne jest, ze wszyscy wybrali powiekszenie wlasnego zadluzenia. Polska nie jest wyjatkiem.

Na sam koniec wypada tez wspomniec o znanej wczesniej teorii makroekonomicznej, ktora wlasnie zyskuje na znaczeniu i staje sie bardziej popularna. Od dawna kierowaly sie naia rzady Stanow Zjednoczonych czy Kanady, teraz spodobala sie innym. Jej nazwa brzmi: Modern Monetary Theory (Nowoczesna Teoria Monetarna). Dla nas najwazniejsza jej idea jest twierdzenie, ze dyscyplina budzetowa niekoniecznie jest dobra, zas zadluzenie ma pewne korzystne strony. Technicznie, idzie relacje podatkow i wydatkow rzadowych. Glowna strategia polega na wykorzystywaniu polityki fiskalnej do utrymywania deficytu budzetowego w celu osiagniecia pelnego zatrudnienia. Sztuka polega na zrecznej grze pomiedzy inflacja a bezrobociem. Nalezy tak dazyc do pelnego zatrudnienia, by nie bylo inflacji. Na tego typu gre moga sobie pozwolic jedynie kraje posiadajace wlasna walute i bank centralny. Do tego banku nalezy drukowanie pieniedzy.  W tym miejscu nalezy przytoczyc znana opinie, ze amerykanski system finansowy nie moze upasc, gdyz mozna zawsze dodrukowac pieniedzy by splacic dlugi.

Napalency z kotla czarownic, jakim jest Parlament Europejski moga sie niebawem bardzo zawiesc.

4 komentarze

avatar użytkownika Maryla

1. Tymczasowy

"Wspolnie cierpimy patrzac jak od wielu juz miesiecy byle lachudra z Brukseli czy sprzedawczyk mieszkajacy w Polsce groza Polsce karami finansowymi. "

Cierpimy w bezsilnej złości widząc działania Targowicy, która donosi na Polskę i wywołuje kolejne "g..no burze".
Niestety, skuteczny jest ten atak, a Polska robi za chłopca do bicia od wygranych przez PiS wyborów w 2015 roku. Ten atak nie słabnie, tylko sie nasila.

Dzisiaj kolejne "strachy na Lachy" z Brukseli:



Komisja Europejska aktywuje pierwszy etap mechanizmu warunkowości. Weźmie pod uwagę orzeczenie TSUE ws. Polski i Węgier

Przy
wdrożeniu mechanizmu warunkowości weźmiemy pod uwagę
orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE - poinformował PAP rzecznik
Komisji Europejskiej ds. budżetowych Balazs Ujvari. Chodzi o skargę,
którą przeciwko mechanizmowi wniosły do TSUE Polska i Węgry.
Rozporządzenie w sprawie uwarunkowań dotyczących praworządności,
mające na celu ochronę funduszy UE przed ich ewentualnym niewłaściwym
wykorzystaniem, weszło w życie 1 stycznia 2021 roku. W ramach nowych
przepisów nie zaproponowano jednak żadnych instrumentów. Rada
Europejska zwróciła się do Komisji o opracowanie wytycznych dot.
stosowania mechanizmu i zastrzegła, że będzie on mógł zostać uruchomiony
dopiero po przyjęciu tych wytycznych. Jednocześnie, dwa państwa
członkowskie - Polska i Węgry - 11 marca 2021 r. zaskarżyły do TSUE
mechanizm warunkowości. Z ustaleń PAP wynika, że KE będzie w stanie
zacząć stosować mechanizm warunkowości najwcześniej
za około 8-9 miesięcy.Kopalnia Turów / autor: PAP/Aleksander Koźmiński/Facebook/NSZZ "Solidarność" KWB Turów

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Tymczasowy

2. Ciekawe

czy da sie cos zrobic, znaczy sie zablokowac, na spotkaniu premierow krajow UE w dniach 10-11 XII 2021 r. Pakiet nowych regulacji dotyczacych ochrony klimatu noszacy nazwe FIT for 55 bylby morderczy nie tylko dla Polski. Najbardziej z niego lubie handel uprawnieniami do emisji CO2. Europejskie clo weglowe tez ma duzo uroku.

avatar użytkownika Maryla

3. Tymczasowy

zastępca Stałego Przedstawiciela RP przy UE Arkadiusz Pluciński:

"Widzimy z perspektywy Brukseli, że negocjacje pakietu będą niezwykle trudne, gdyż będzie to wymagało bardzo wielu kompleksowych zmian w strukturze europejskiej gospodarki. Aktualnie (...) to nie ma jednego państwa w Unii Europejskiej, które byłoby w pełni zadowolone z tych propozycji Komisji Europejskiej" - powiedział Pluciński podczas debaty Kampanii Polska Chemia: "Pakiet Fit for 55 - wpływ na polską chemię".

"Również dlatego, że te propozycje dotyczą sektorów niezwykle wrażliwych, jak energetyka, przemysł, transport, rolnictwo, budownictwo czy gospodarka leśna" - dodał.

Zwrócił on uwagę, że każde z państw członkowskich podczas negocjacji będzie się starało zminimalizować straty w najważniejszych dla siebie obszarach.

Plucińskie nie spodziewa się dużego postępu w pracach nad pakietem Fit for 55, które na koniec 2021 r. zakończą się prawdopodobnie raportem ze stanu prac. Dodał, że liczy na pewne przyspieszenie w pierwszej połowie przyszłego roku, gdy Unii przewodzić będzie Francja. Gdyby tak się stało, to w drugiej połowie możliwe byłoby wejście w pierwszą fazę negocjacji instytucjonalnych.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Tymczasowy

4. Marylu

Czyli manana, to dobrze.
Pozdrawiam.